top of page
< Forrige
Neste >
Fra antologien
La ordene trekke inn i kroppen
Tekster fra Bergen Dramatikkfestival 2024
forlag turkis svart.001.png
TRE SPØRSMÅL TIL TALE NÆSS

Aktuell med

ASYLET VED VERDENS ENDE

Bergen Dramatikkfestival

1. sept 2024, kl 11:00-12:30

Cornerteateret, Søylesalen

Hva dro i gang denne teksten?

1. En invitasjon fra Cornerstone.

2. Fire fete kolleger.

3. Fem lokasjoner: København, Hammerfest, Visby, Fjaler, Bergen.

4. Uendelig mange samtaler.

5. Tekster som kolliderer med andre tekster –

og

6. Tusen ville tanker. Identitetspolitikk, mytologier, invasjoner, omsorg, tillit. Motvind, kirkeklokker, en flom av motlys gjennom et åpent vindu. Livsbekjennelser, skrøner, alkohol, søvnløshet, mismot, raseri, opprør.


Hvilke tradisjoner, konvensjoner eller inspirasjoner påvirkes du av eller går du i forhandling med i arbeidet ditt?

Jeg er opptatt av hybridene, bastardene. Det som ikke er redd for å skitne seg til. Det teatrale i språket. Teateret inne i teateret. Av å stå dypt i virkeligheten og forestille meg.

Jeg vil forhandle mytene i lys av realpolitikken. Realpolitikken i lys av teatrale virkemidler. Teatrale virkemidler i lys av formlek. Formlek som åsted for samtaler. Samtalene som møtested. Sceneteksten som en hendelse der levd liv og iscenesatte hendelser blander seg, morfer og blander seg igjen.

Der det private blir politisk og det drømte sant.


Hvilke håp og drømmer har du for feltet teksten sendes ut i?

At det skal sprenges vidt åpent.

At det skal tørre å romme alt dette (invitasjoner, fete kollegaer, mulige og umulige lokasjoner, uendelige samtaler, tusen ville tanker, identitetspolitikk, tekster som kolliderer med andre tekster, mytologier, invasjoner, omsorg, tillit, hybrider, bastarder, teatral skitt, språk, motvind, livsbekjennelser, skrøner, rus, søvnløshet, mismot, realpolitikk, formlek, raseri, opprør osv osv)

bottom of page