top of page
Dressur med stående tispe

For alle som liker forbudte ting!

Dressur med stående tispe tar deg med ned i et høl. Et høl som er et sluk som er en magnet som suger til seg alt;  assosiasjoner, rester av liv, ord, tanker, hår, spytt, dødt, levende, brokker av alt som ikke er.


I hølet møter vi en skikkelse som oppdager seg selv. Vi prøver å holde henne fast, hardt, med kraft, som ei kule i veggen. Men denne tispa lar seg ikke fange, hun beveger seg gjennom et galloperende presens mens hun gomler, skinner, gaper, gulper og dupper. Hun forteller at hun har begynt å få innbilske drømmer, og våkner med trusa nedpå knærne og baken full av torner. Sporadisk deler hun av sin livsvisdom med oss:

Den skal ha sterk rygg som skal bære gode dager!

sa kjerringa.

Man kan venne seg såpass til ulykken at man ikke kan unnvære den!

sa gubben.

Nøden er diger, men vi er også mange om den!

sa kjerringa.


Dressur med stående tispe er et kroppslig krafttak, et tekstlig bukkesprang og en audiovisuell henrykkelse. En forstyrrelse, en trøst og et oppkok av døde rester som forsøker å bli noe, noe annet, ved å prøve ut, kjempe, gjenta og lykkes med … med … dressur!


OMTALE

Ved hjelp av enkle, men velvalgte grep som spiller godt med hverandre, har Henriette Pedersen og Nartmanstiftelsen lyktes med å lage en forunderlig og storslagen liten opplevelse.


Å være publikum på Dressur med stående tispe kjennes som en erfaring av noe som både er ekte og ikke ekte, fremmed og kjent, ekkelt og ikke ekkelt.


Når forestillingen etter tre små kvarter er over, er det nesten så jeg kunne hatt mer. Det er sjelden. I det jeg tror jeg kan begripe denne skikkelsen, er det hele over og hun forsvinner i mørket. Det minner meg litt om å se et vilt dyr eller å møte et nytt menneske på fest som forsvinner før du klarer å plassere det. Den unndragelsen er deilig å bevitne.

Scenekunst.no

Gjestespill 

22. feb 2025 kl 19:00 

23. feb 2025 kl 17:00 

Cornerteateret, Kongesalen

Billettslipp i desember!

KREDITTER

Regi: Henriette Pedersen

Tekst: Utdrag fra stykket Albatros Dexter av Sara Li Stensrud

Tekstbearbeidelse: Oda Radoor & Henriette Pedersen

Utøver: Madalena Sousa Helly-Hansen

Lys: Ane Reiersen

Lyd: Vilde Ilkama Nupen

Scenograf: Olav Ryland Myrtvedt

Kostyme: Corentin JPM Leven

Dramaturg: Oda Radoor

Fotograf: Sveinn Fannar Jóhannsson

Video: Maja Hannisdal

Produsent: Morten Kippe

REGI | Henriette Pedersen er en norsk koreograf som jobber i krysningsfeltet mellom dans, teater og billedkunst. Verkene hennes har i over 20 år blitt vist på scener, gallerier, kunstmesser, museer, lagerbygninger og i leiligheter. Arbeidene hennes kan like gjerne ta utgangspunkt i 900 auberginer eller 20 liter sæd, som kroppen som meningsbærer for et valgt tema. Dette kan resultere i en scenisk forestilling, en performance eller et videoverk – avhengig av tema og hvordan elementene kommer sammen. Tematisk er Pedersen interessert i det overskridende, i randsonene av menneskelig tilstedeværelse. Hun jobber med mål om å endre blikket, endre hva vi tror vi ser, endre hva vi tror er normen – kort sagt; endre i det små. Vrenge blikket på kjønn så vel som samfunnets normaliteter – hva er innenfor/utenfor? Kunstnerskapet er sterkt forankret i feminismen, med genusblikk på samfunnet plukker hun fra hverandre kollektive oppfattelser og mytiske fortellinger. Nylige arbeider inkluderer «PEER/BITCH», «MADAM» og «ZEKT» . www.henriettepedersen.no
pressbild_Dimen_Abdulla_fotograf_Cato_Lein.jpg
UTØVER | Madalena Sousa Helly-Hansen (f. 1987) er skuespiller utdannet ved HiNT og Kunsthøgskolen i Oslo. Hun har jobbet ved flere av landets teatre, som Det Norske Teatret, Brageteatret, Haugesund Teater, Hordaland Teater og Sogn og Fjordane Teater. Utvalgte arbeider inkluderer monologforestillingen «Engelen frå Kobane» som ble nominert til Heddaprisen i 2019, «Mare» av Lisa Lie og «Trilogien/Andvake» av Jon Fosse på Det Norske Teatret, «Eksotisk dans», «De ti bud», «Markens grøde» og «Nokon kjem til å kome» på Trøndelag teater, og med Sara Li Stensrud: «Noen kommer til å komme (Ah! Ah! Ah! Ah!) – En forviklingskomedie om flyktningkrisen» og «BLOMSTERSTYKKE – Et rasende sørgespill med kronblad fine som hud».
Linda Gathu.jpg
TEKST | Sara Li Stensrud (f. 1979) er forfatter og teatermaker. Hun skriver for barn og for voksne, for boka og for scenen. Teaterarbeidene hennes blir ofte til i tett samarbeid med skuespillerne, og inkluderer «STUMFILM» (Cornerstone, TOU, Teaterfestivalen Fjaler, 2024), «MORGEN MED LYSANDE HESTAR» – dramatisering av Tarjei Vesaas for Ymist (2022), «BLOMSTERSTYKKE – Et rasende sørgespill med kronblad fine som hud», skrevet og regissert i samarbeid med Madalena Sousa Helly-Hansen (Bergen Dramatikkfestival 2020), «Lykkelig til mine dagers ende» – Et orgastisk lærestykke fra den markedslibidinøse skogen, iscenesatt i samarbeid med Ine Marie Wilmann (Black Box 2012), og «Noen kommer til å komme (Ah! Ah! Ah! Ah!) – En forviklingskomedie om flyktningkrisen» iscenesatt i samarbeid med Dag Håvard Engebråten og Madalena Sousa Helly-Hansen (Nationaltheatret, Ibsenfestivalen, 2016), «Hans og Grete i parterapi» (Norsk Dramatikkfestival 2015). Siden 2013 har Stensrud også drevet omstreiferteatret Didaktisk Dukketeater. Aktuell med romanen «Ting du kan røre» (Oktober, 2024) som har mottatt strålende anmeldelser.
Linda Gathu.jpg
DRAMATURG/TEKSTBEARBEIDELSE | Oda Radoor er er dramatiker, librettist, dramaturg og forfatter. Hun har jobbet med Ymist, Henriette Pedersen, Even Torgan, Hilde Andersen, Nils Petter Mørland, Mads Bones, Goksøyr Martens, Hanne Tømta, Simen Formo Hay. Hun har medskrevet rapmusikalene «Tæsjern på Grønland», «Det bare er sånn», TV-serien «På rektors kontor» (2020), hun har skrevet barneboken «Langt, Langt Borte», og librettiene «Ballerina» (2017) og «Kimen» (2019) og dramatisert «Melancholia II» (2020) av Fosse for Ymist. I det siste har hun vært dramaturg på «Morgon med lysande hestar», «Stor CIC-energi» og «Døden på Oslo S». Til høsten kommer hennes libretti «Fram» (2023) med Synne Skouen som komponist opp på Den Norske Opera. Nylig har hun dramatisert av Gudmund Vindsuns skeive klassiker «Villskudd» for Kilden teater.
bottom of page