Den klassiske skrivebordsdramatikeren er på ingen måte død, men alternative tilnærminger til tekstutvikling har lenge blitt praktisert i scenekunsten. Metodene for hvordan tekst for scenen jobbes frem i dag er mange og høyst varierte. I denne samtalen ser vi på tekstarbeidet som blir til i møte med andre virkemidler. For hva skjer når teksten stiger opp av gulvet og skapes i møte med bevegelse, med kostymer, med lyd, med improvisasjon? Hvordan foregår vekselvirkningen mellom de ulike bestanddelene og hva setter prosessen i gang? Med oss til samtalen har vi tre aktører med forskjellige innfallsvinkler til nettopp dette:
Karen Eide Bøen er koreograf og danser, som i sitt virke har samarbeidet med utøvere innen dans, kunst, musikk, teater og teknologi, og er spesielt interessert i samspillet mellom lyd og bevegelse, persepsjon, språk og makt. Siste prosjekt er Pleasure Doing Business i samarbeid med Hugo Hedberg.
Berit Einemo Frøysland er koreograf, dansekunstner, kritiker og skribent. Frøysland skaper sitt arbeide i møtepunktene mellom dans, musikk og tekst. Aktuell med danseforestillingen BLAFF, som har urpremiere under Teaterfestivalen i Fjaler i september.
Ibrahim Fazlic er scenekunstner og dramatiker, aktuell på programmet til Bergen Dramatikkfestival som dramatiker og regissør for forestillingen Torvald, og som utøver i Do-re-me-too-sa-lo-li-ta av Kristinsdottir/Willyson.
Samtalen modereres av dramatiker og dramaturg Tale Næss, som jobber med særlig interesse for hybride kunstformer og har doktorgrad i polyfone strategier for utvikling av scenetekst.
Scenesamtale
Fre 30. aug, kl 13:30-14:15
Den Nationale Scene, publikumsrestauranten
75/50kr/Gratis med festivalpass
Samarbeid med Bergen Dansesenter