En hyllest til skeiv, kvinnelig maskulinitet!
Forestillingsserien BUTCH TRIBUTE er et kunstnerisk og politisk arbeid som utforsker hva en butch er og kan være. Butch brukes om maskuline kvinner i det skeive miljøet – en gruppe som ofte blir marginalisert eller usynliggjort. Dansekunstnerne Marte Reithaug Sterud og Ann-Christin Kongsness kaster nytt lys over butchen, mens de mesker seg i skeiv, kvinnelig maskulinitet.
A BUTCH IS A BUTCH IS A BUTCH IS A BUTCH fokuser på språkets rolle i identitetsskaping, i spennet mellom det personlige og det politiske. Tittelen refererer til Gertrude Steins berømte frase “Rose is a rose is a rose is a rose” fra diktet Sacred Emily fra 1913. Som koreografer utvikler Sterud/Kongsness sceneteksten parallelt med utøvelsen av den. Teksten beveger seg mellom det abstrakte og eksplisitte og er en vev av skeive og lesbiske referanser. Med et originalkomponert soundtrack av Kari-Helene Blystad og Ragnhild Nelvik Bruseth i ryggen, tar Sterud/Kongsness fullt eierskap til den sceniske situasjonen. De er aktive, flørtende og kontaktsøkende og lar seg ikke vippe av pinnen av oppmerksomhet, men får energi av all respons. Det handler om å insistere på å være et blikk og ikke kun et blikkfang.
Serien BUTCH TRIBUTE inkluderer fra før tre ulike forestillinger; FLØRT, ROSER og FLANELLDRØM. Her tok Sterud/Kongsness et oppgjør med feminine idealer innenfor danseteknikker og ga seg selv et nytt fysisk utgangspunkt basert på maskuline kvaliteter som tilbakeholdenhet og underdrivelse, tyngde og eksplosivitet. Siste tilskudd til serien er A BUTCH IS A BUTCH IS A BUTCH IS A BUTCH, som presenteres på Bergen Dramatikkfestival som en eksklusiv førpremiere.
FØRPREMIERE
Bergen Dramatikkfestival
27. august 2022, kl 21:00
Cornerteateret, Kongesalen
Bill: 150/100 kr (festivalpass)
Kreditter
Konsept, tekst, utøvere: Ann-Christin Kongsness, Marte Reithaug Sterud
Musikk: Kari-Helene Blystad, Ragnhild Nelvik Bruseth
Lysdesign: Markus Tarasenko Fadum
Kostymekonsulent: Alva Brosten
Grafisk design: Ylva Greni
Produsent: Hanne Frostad Håkonsen
Kunstnerisk veiledning: Hanne Frostad Håkonsen, Desiree Bøgh Vaksdal
Foto: Ingrid Styrkestad
Film: Maja Wilhite-Hannisdal
Co-produksjon: Dramatikkens Hus, Kunsthuset Wrap, Cornerstone
Støttet av Kulturrådet, Fond for lyd og bilde
MEDVIRKENDE
Marte Reithaug Sterud og Ann-Christin Kongsness møtes gjennom sin personlige og teoretiske interesse for forholdet mellom kropp og språk, kjønn og performativitet. Sterud har skrevet en masteroppgave om lesbisk performativitet ved Senter for tverrfaglig kjønnsforskning/UiO og skriver dansekritikker for Norsk Shakespearetidsskrift. Kongsness har vært redaktør for tre utgaver av antologien KOREOGRAFI, skrevet for Dansens Hus og underviser i skriving ved Høyskolen for Dansekunst. Deres felles produksjon Soft Manifesto - en hybrid av danseforestilling og poesiopplesning, hadde premiere på Black Box teater i 2015. Her hadde de et lekent og flytende forhold til eget kjønnsuttrykk og bevegde seg inn og ut av ulike kroppsligheter og tekstunivers. I juni 2018 arrangerte de Skeiv dansekunst - en samtalerekke (www.skeivdansekunst.no) under Oslo Pride. Her bidro seksten dansekunstnere som aktivt tar stilling til spørsmål rundt kjønnsuttrykk og seksualitet. I august 2021 hadde de premiere på den flerårige forestillingsserien Butch Tribute – en hyllest til og utforskning av skeiv, kvinnelig maskulinitet, på Teater Innlandet under Move Dansefestival. (www.butchtribute.com)