Hardkokt om et kriserammet Europa
«Brev til Europa» er en sørgesang over et kontinent i forfall. Med slående skarpsinn og mørk humor, ansvarliggjøres Europa for døden og ødeleggelsen kolonihistorien vitner om.
Europa, när ska du sluta kriga mot mänskligheten?
Dra åt helvete med ditt Jesuskomplex.
Jag mår inte bra, stör mig inte.
Jag tänker inte skriva min dikt förrän jag är på humör.
Europa, när ska du pensionera dig?
När ska du ta av dina kläder?
När ska du betrakta dig själv genom graven?
När ska du bli värdig dina miljoner gästarbetare?
Europa, varför är dina bibliotek fulla av tårar?
Med tydelig fraspark i Allen Ginsbergs ikoniske dikt «America» fra 1956, skriver Athena Farrokhzad en bitende samtidsdiagnostikk spekket med litterære referanser, trass og slagkraft. Teksten kom til i 2018, på invitasjon fra den slovenske poesifestivalen Days of Poetry and Wine og den tyske stiftelsen Allianz Kulturstiftung. Siden har den blitt oversatt til en rekke språk og trykket i ulike medier. Nå løftes den for første gang som scenetekst.
«Brev til Europa» skildrer skeive begjær og vennskap som en motstandshandling mot samtidens fascistiske utvikling, samtidig som kolonihistoriens voldelige etterdønninger i vår egen tid blottstilles. Teksten iscenesettes av Saga Gärde, som undersøker scenekunstens funksjon både som domstol og rom for utopisk tenkning. På scenen står skuespillerne Beri Gerwise og Bahareh Razekh Ahmadi i et umiddelbart uttrykk der teksten tolkes og lydlegges live.
Omtale
Brev til Europa åpnet årets utgave av Bergen Dramatikkfestival – og det kunne ikke blitt gjort bedre. Forestillingen kan best beskrives som manifestteater, som vil endre et utdatert og fordervet kontinent: «Europa, när ska du pensionera dig?»
På en catwalk møter vi to svensk-iranske skuespillere, som går slagkraftig til verks for å bryte fram plass til de marginaliserte. Med vakkert språk og fremragende skuespillerprestasjoner, fremkaller forestillingen samtale og refleksjoner rundt hva Europa faktisk er: et urettferdig kontinent, bygget og vedlikeholdt av slaveri. Alt i alt var forestillingen den perfekte balansen mellom poesi og kamprop, på en måte som ga publikum tårer i øynene.
- Instakritiker
Åpningsforestilling!
Bergen Dramatikkfestival
29. aug 2024, kl 21:15 - 22:05
Cornerteateret, Kongesalen
Varighet: 50 min
Kreditter
Tekst: Athena Farrokhzad
På scenen: Beri Gerwise og Bahareh Razekh
Regi: Saga Gärde
Musikk: Andreas Catjar-Danielsson
Lyddesign: av Johan Blixt
Kostyme: Liselotte Bramstång
Lysdesign og rom: Anton Andersson
Plakatfoto: Jonas Jörneberg
Forestillingsfoto Bergen: Synne Sofi Bønes
Athena Farrokhzad (f. 1983) er en svensk poet, dramatiker, litteraturkritiker og skrivelærer som har markert seg som en betydningsfull stemme i den nordiske kulturoffentligheten. I spennet mellom individ og kollektiv, tradisjon og fornyelse, foreslår hun en poesi som er direkte og anvendbar uten å gi avkall på kompleksitet. Debut-diktsamlingen «Vitsvit» utkom i 2013 og vakte oppsikt i inn- og utland. Boka har vunnet en rekke priser, og blitt oversatt til 15 språk. Som dramatiker har hun blitt spilt på Dramaten og Unga Klara i Stockholm, Nationaltheatret i Oslo, Radioteatern og Backa Teater i Gøteborg. «Moral ifølge Medea» regissert av Kjersti Horn spilte på Thorshovteatret i Oslo i 2019. «Brev til ei Krigarske 1 og 2 fikk» sin norske urfremføring gjennom Cornerstone i 2019 og i 2020. Siden «Vitsvit» har Farrokhzad blant annet utgitt diktsamlingene «Trado» og «I rørelse», og senest «Åsnans år».
Beri Gerwise sin karriere startet på Sveriges hiphop-scene og fødte EP-en «100» før hun i 2017 ga hun ut debutalbumet «Rum». I 2014 deltok hun i TV4s program «Lykliga gatan», hvor hun tolket Louise Hoffsten og sangen «På andra sidan Vättern». Siden har hun medvirket i «Krigerska» på Backa Teater, «Kris» på Stadsteatern Vällingby og «Vem som hon» på Stadsteatern Skärholmen.Hun er nå aktuell i serien «Young Royals» på Netflix, hvor hun er med i sesong 1, 2 og kommende sesong 3. Ved siden av musikk og scenekunst jobber hun som programleder på radio og TV og som lydbokleser.
Bahareh Razekh er en svensk/iransk skuespiller, regissør og sanger, kjent fra både teater, film og TV. Hun er utdannet ved Teaterhögskolan i Malmö (2002-2004), og har siden medvirket i flere oppsetninger for SVT, SR, Riksteatern, Stockholms stadsteater, Malmö Dramatiska Teater, Ung Scen Öst, Rats Teater. Hun ble nylig sett i SVT-seriene «ÄNTLIGEN» (2022) og «LEA» (2022). Bahareh er også performancekunstner. Verket «Isensättning av Bahareh Razekh Ahmadis kunstnerskap» var en spesialskrevet forestilling for Moderna Museet. Videre er Bahareh aktiv som musikkprodusent og låtskriver, og er initiativtaker og kunstnerisk leder i musikkkollektivet Oomaigoosh. Sammen med Olof Dreijer fra The Knife, ga hun nylig ut EP-en Goodbye Party under navnet UROISH.
Saga Gärde (f. 1979) er en svensk regissør utdannet ved Teaterhögskolan i Malmö. Hun jobber med scenekunst og film gjennom dokumentariske prosesser, og lager forestillinger ut fra musikalske komposisjonsprinsipper der lyd og musikk veves sammen med nyskrevne tekster. Med lyddesigneren David Gülich har hun laget radioteater for Sveriges Radio av Athena Farrokhzads debut «Vitsvit» og monologen «Brev till en krigerska». Under arbeidet med «Labyrint» av Felicia Mulinari på Unga Malmö Stadsteater som senere vant pris på Scenkonstgalan 2019, utviklet hun sin metode for arbeid med lyrisk tekst på scenen. Gärdes oppsetting av Athena Farrokhzads «Krigerska» på Backa teater i januar 2020 ble hyllet i pressen som et utmerket stykke politisk teater. Gärde står bak initiativet Amfi, som jobber for å styrke og utfordre ny, svensk dramatikk. Hennes senaste oppsetning «Glömskans arkiv» på Malmö Konsthall 2023, vakte stor oppmerksomhet og ble utropt i Aftonbladet som “en poetisk och musikalisk sensation”.
Amfi har siden 2021 vært drevet som en ideell forening med formål om å utvikle scenekunsten gjennom språket og bidra til at litterære stemmer skriver for scenen. Begrepet Amfi stammer fra det greske antikke teateret, da Amfi som plattform er en pådriver for seriøs lek med litteraturhistorien og teateret som en arena for samtidsspørsmål. Amfi sine forestillinger har blitt presentert ved Malmö konsthall, Studio Biblom-Hjelte, Accelerator, Folkteatern i Gøteborg, Bergen Dramatikkfestival og DAADgalerie i Berlin. Produksjoner i utvalg inkluderer: Det är ett jag som talar av Lone Aburas (2020), Svaghetens parti av Felicia Mulinari (2020), Förlustens rumtid av Balsam Karam (2020), Terroristens kropp av Christina Ouzounidis (2020), Moral enligt Medea av Athena Farrokhzad (2021), Glömskans arkiv av Athena Farrokhzad og Felicia Mulinari (2023), Brev til Europa av Athena Farrokhzad (2024) og SHIATSU av Dimen Abdulla (2024). Amfis prosjekter gjennomføres med støtte fra Sveriges Kulturråd, Region Skåne, Författarfonden og Konstnärsnämnden.