Fest og spetakkel i Mancaven!
Ibrahim Fazlics nye forestilling «TORVALD» undersøker maskulinitet og omsorg. Vi møter en fordreid samtidsversjon av den forlatte ektemannen fra Ibsens verdenskjente Dukkehjem. Om kveldene, når han er alene i villaen sin, skrider han ned i kjellerstuen og slipper sin egen mannlighet løs. Han er vrang, taletrengt og underkjent.
Siden teaterstykket om hjemmet mitt hadde urpremiere i 1879, har jeg blitt svartmalt som den norske litteratur- og teaterhistoriens største misogynist. Da stykket ble spilt i Tyskland, endret de også tittelen fra å handle om mitt hjem til å handle om min ekskone.
Det er på tide at min stemme blir hørt.
Jeg er Torvald,
jeg er mangfold,
hør godt etter
for jeg har mye på hjertet.
Med forestillingen søker Fazlic etter det konstruktivt maskuline. For å jobbe med representasjon og inkludering, har han invitert inn en hvit, heterofil, middelaldrende, cis-mannlig skuespiller uten funksjonsvariasjon, som leses av andre som, og er, kun norsk. Sammen undersøker de mennesket bak stereotypien «hvit mann som pusher femti», for å se om det er noe han kan lære oss.
Men dette er på ingen måte en forestilling av det sentimentale slaget. Det er ekspressivt, interaktivt, mørkt, ekstatisk og overskridende. En fest for de tilsidesatte, der det du kanskje trodde var irrelevant, igjen blir relevant.
Omtale fra festivalen
Lørdag var langbordet dekket med levende lys, druer, kjeks og kokosboller. Vinen fløt da teaterhistoriens mest kjente Torvald inviterte til fest i mancaven der den hvite mannen endelig skulle få snakke rett fra levra. Dette var en tematisk perfekt rygg-til-rygg-booking mot Brev til Europa og SAYKOLUHJEE. Dramatiker og regissør Ibrahim Fazlic og skuespiller Harald Kolaas har skapt et bugnende univers av referanser og godsaker. De tar utgangspunkt i Et dukkehjem og med sinne og humor ranter Torvald seg gjennom tanker om mannens rolle i samfunnet og såkalt woke. Det er mye selvmedlidende mansplaining, men avbrudd av karaoke, publikumsinvolvering og tull skaper tiltrengte pauser i monologen. Forestillingen oppleves som et langt nachspiel som bare blir drøyere og drøyere.
Gjestespill / Bergensversjon
Bergen Dramatikkfestival
31. aug 2024, kl 21:00 - 23:00
1. sept 2024, kl 19:30 - 21:30
Cornerteateret, Søylesalen
Varighet: 2 timer
Kreditter:
Dramatiker og regissør: Ibrahim Fazlic
Skuespiller: Harald Kolaas
Scenograf: Eilif Teisbo Fjeld
Dramaturg: Eirik Fauske
Dramaturg, Dramatikkens Hus: Kristina Kjeldsberg
Tekniker / assistent scenograf: Thomas Gallagher
Produsent: Hanna Helstad
Trailer: Henriette Heimdal
Co-produsent: Grenland Friteater, Black Box Teater
Støttet av: Norsk Kulturråd, Dramatikkens hus, Ibsen Scope, Fritt Ord, Fond for utøvende kunstnere og Fond for lyd og bilde
Forestillingsfoto BDF: Synne Sofi Bønes
Tekst og regi: Ibrahim Fazlic (f.1994) er en norsk-bosnisk dramatiker, skuespiller og scenekunstner. Han ble uteksaminert fra Nord Universitet i 2016 og har siden skapt verk som: «prty lyf» (2018); «EN MUSLIMSK AFRO-JOIK PÅ SVENSK I NORGE» (2019); «Johnny Johnson and the Boi» (2020, i samarbeid med Kate Pendry) ; «TINGLY ROOM» – en scenetekstlig installasjon under Kunsthall Trondheims internasjonale utstilling Sex Ecologies (2021); «Mamma Masochist» (2022) og senest «TORVALD» (2024). Arbeidene hans har blitt presentert ved bl.a. Rosendal Teater, Black Box Teater, Grenland Friteater, Festspillene i Nord-Norge, Tou Scene, Bergen Dramatikkfestival, Vårscenefest og Teaterfestivalen i Avignon. Sistnevnte besøkte Fazlic i 2023 med en fransk oversettelse av «TORVALD». Fazlic var husdramatiker ved Dramatikkens hus 2019 – 2023, og har mottatt Statens kunstnerstipend/arbeidsstipend for dramatikere og for skuespillere. Han medvirker i andres arbeid som utøver, dramaturg og dramatiker, og har sittet/sitter i faglige utvalg for Kulturrådet, Fond for lyd og bilde, Norsk Dramatikkfestival m.m.
Skuespiller: Harald Kolaas er utdannet skuespiller fra Det russiske teaterakademi i Århus og Moskva (GITIS). Han er tilknyttet teaterkompaniet Vinge/Müller og har blant annet jobbet med De utvalgte og på Grusomhetens Teater. Han driver også sitt eget teater – Det Foldalske Teatr. Harald har jobbet internasjonalt som skuespiller i over 25 år og opererer for det meste i det frie feltet.
Scenograf, visuell utformer, utøver: Eilif Fjeld jobber som bimedial scenekunstner med hovedvekt på scenografi og videodesign. Arbeidet hans omfatter både scenografi, videoflater, konstruksjon, grafisk arbeid og new media. Gjennom kunstnerkollektivet “Trosterudstiftelsen” jobber han med skjult teater, virkelighets-lek og digital tilstedeværelse. Eilif har jobbet ved flere av Norges teatre, bl.a.; Teateret Vårt i Molde, Riksteateret, BlackBox teater, Den Nationale Scene i Bergen og Trøndelag Teater. Han turnerer også med kompniet Feil Teater med DKS.