// FOREDRAG 17:00
// FORESTILLING 18:00
// KRITIKERSALONG 19:00
6 oktober 2019
Cornerteateret, Kongesalen
CC: 120kr - kjøp billett her
Av: Hanne Ramsdal
Kor: Mannskoret Arme Riddere | Dirigent: Ole-Andreas Førde
Dramaturg: Kai Johnsen | Scenografikonsulent: Mari Lotherington
Musikalsk konsulent: Erik Dæhlin | Produksjonskonsulent: Idun Vik
Takk til: Øystein Stene, Jesper Halle, Tale Næss, Tore Vagn Lid, Carl Christian Lange, Kunsthøgskolen i Oslo og anonyme informanter.
Støttet av: Fritt Ord, Kulturrådet, Fond for Lyd og Bilde og Dramatikerforbundet.
Foredrag om dokumentarteater og Kritikersalong v/ Levende Kritikk.
Dokumentarisk korverk om marginaliserte fedre
I FA(R)EN møter vi anonymiserte fedre og en barnløs mann. De forteller om kvinner, barn, savn og sinne knyttet til manglende kontakt med egne barn etter brudd – og om en frykt for å få barn i et Norge hvor fars rettigheter i barnefordelingssaker er nær null. Verket fremføres av et mannskor, og skrider frem i skjæringspunktet mellom dokumentarisme og korverk. Med prosjektet ønsker Ramsdal å sette fokus på et komplekst felt hun selv har erfaring fra, både som skilsmissebarn og som mor til skilsmissebarn.
FA(R)EN ble presentert som del av Høstutstillingen på Kunstnernes Hus høsten 2018, og har tidligere blitt vist på Trondheim Dokumentarfestival. Prosjektet begynte opprinnelig som en del av Ramsdals Master i scenetekst på Kunsthøgskolen i Oslo i 2017. Fremover skal prosjektet turnere til ulike steder i landet, og på hvert sted fremføres med et lokalt kor.
Jeg tok en alvorlig samtale med sønnen min.
Hvis vi skal ha en relasjon senere må vi ses mer nå.
Han skulle tenke på det.
*
Det er helt uutholdelig for meg den tanken om å få et barn og så plutselig skal det barnet bli revet bort og så skal jeg se det en gang i helga eller annenhver uke, det er helt umulig å tenke seg at en mann får hovedomsorgsretten.
Det tenker ikke jeg som en mulighet en gang, det skjer ikke, jeg kjenner ingen,
og jeg kjenner masse gode fedre og jeg kjenner masse triste samlivsbrudd med veldig kompetente omsorgspersoner.
Jeg har hørt om, men jeg kjenner ingen.
Så framt man ikke har blitt sammen med en gæærn psykotisk kvinne,
og jeg kommer ikke til å bli sammen med en klin gæærn psykotisk kvinne.
Men jeg har sett så mange kvinner, etter de blir mødre skjer det grunnleggende forandringer som går inn i amygdala.
*
Rettssapparatet behandler omlag 2000 barnefordelingssaker med høyt konfliktnivå årlig.
*
For Cornerstone gjøres FA(R)EN i samarbeid med Mannskoret Arme Riddere. som er det offisielle mannskoret ved Universitetet i Bergen. Koret består av 24 sangglade studenter, og repertoaret spenner fra klassisk nasjonalromantikk via egenskrevne humorsanger til smektende svisker. Dette er første gangen koret er involvert i et scenekunst-prosjekt av dette slaget. Koret ledes av dirigent Ole-Andreas Førde.
LEVENDE KRITIKK
FA(R)EN rammes inn av et foredrag og en kritikersalong utviklet i samarbeid med Levende kritikk. Gjennom en serie faglige arrangementer utviklet i tilknytning til utvalgte forestillinger, søker Levende kritikk å styrke scenekunstkritikken på Vestlandet, skape et utvidet rom for kritisk refleksjon, og bidra til å utvikle nye, mer demokratiske former for kritikk. I tillegg til samtaler, produseres en serie tekster fra bidragsyterne og kunstnerne selv, hvor et kunstverk ses og tolkes fra ulike perspektiv. Prosjektet er initiert av Teatertanken Vest, ved Anna Watson og Ragnhild Freng Dale,
AGENDA 6. OKTOBER
17:00 - Foredrag om dokumentarteater ved Anna Watson / Levende kritikk
18:00 - Forestilling: FA(R)EN av Hanne Ramsal, fremført av Mannskoret Arme Riddere
19:00 - Kritikersalong med blant annet Charlotte Myrbråten, Frode Thuen og Mikael Hedne
moderert av Teatertanken Vest / Levende kritikk ved Anna Watson og Ragnhild Freng Dale
HANNE RAMSDAL
Hanne Ramsdal (1974) er utdannet litteraturviter og avsluttet nylig en master i teater ved Kunsthøgskolen i Oslo. Hun er opptatt av å fremme stemmer vi ofte ikke hører og jobber med tekst og iscenesettelse innen litteratur, film, teater og kunstprosjekter. I 2016 ble hun sammen med skuespiller Rebekka Nystabakk valgt ut til å gjøre utstillingen Celledeling kuratert av Munchmuseet og UKS, basert på tekster av insatte i Oslo fengsel. Våren 2017 ble sceneteksten Svømmerne vist ved Dramatikkfestivalen i Oslo. Samtidig avsluttet hun sin master i teater med en lesning av FA(R)EN, med Birkelunden Mannskor som aktører. Hun har erfaring med regi av kortfilm og devising innenfor scenekunstfeltet. I løpet av masteren i teater på KHiO har hun også utforsket iscenesettelse av egne tekster, blant annet med monologen God Morgen. Hun har også vært med på utviklingen av tekst til ballett/operaprosjektet Her av Erik Dæhlin og Silje Aker Johnsen, vist ved Den Norske Opera våren 2018. Høsten 2019 kommer hennes andre roman på Gyldendal forlag.