top of page
I WANT TO BE TRAD. banner.jpg

En performativ lek med identitet

Roots are trying to dig into my skin, duele, det gjør vondt, even if I know they are only trying to get some nourishment, then they carry on floating away into a sea of sand eller av sukker o de sangre or of herbs without needing to grasp into one single spot. Som vanlig someone then comes and asks me where I am from y preguntan de dónde soy, where my mother is from, hvor faren min kommer fra, de dónde vienen mis hijos, where my phone is from, hvor katten min kommer fra.

 

I WANT TO BE TRADITIONAL røsker i ulike forestillinger om opphav og tilhørighet. Maritea Dæhlin undersøker identitet som noe som er i kontinuerlig bevegelse, samtidig som hun ser på hvor sårbart det er å bli forstått eller misforstått i ulike kontekster. Med bruk av kropp, video, tekst, humor og en dirrende tilstedeværelse, skaper Dæhlin et scenisk univers som er både inviterende og konfronterende. Dæhlin maner frem visuelle og rituelle rom der personlige og oppdiktede minner veves sammen til en kontinuerlig tankestrøm.

Forestillingen springer delvis ut fra kunstnerens personlige trang til å utforske en nær virkelighet, som en som i likhet med mange andre har koblinger til flere verdensdeler. Dæhlin sier at det å skille seg ut gjør det naturlig at andre blir nysgjerrige, på samme måte som hun blir nysgjerrig når hun møter noen som lever på måter som kan oppleves som annerledes. Men å bli plassert i rollen som eksotisk, har en pris. Hun opplever å få spørsmålet “hvor kommer du fra” nesten hver eneste dag, og selv om det kanskje ikke er ment negativt av den som spør, er det problematisk når svaret ikke blir akseptert. Hva er det som gjør at noen inkluderes eller ekskluderes fra et ‘vi’?

I want to be traditional like a flower, I want to be traditional like the wind, I want to be traditional like a table, I want to be traditional like a home, I want to be traditional like the sky or Skype.

 

I WANT TO BE TRADITIONAL hadde urpremiere under Vinterscenen i Porsgrunn i februar 2020, og har siden blitt vist ved RAS – Regional Arena for Samtidsdans i Stavanger, Blå Grotte i Fredrikstad og Oslo Internasjonale Teaterfestival/ Black Box teater – til strålende kritikker. Cornerstone er stolte av å presentere forestillingen i Bergen. 

BERGENSPREMIERE

18. nov 2021 kl 19:00 (NY DATO)

Cornerteateret, Kongesalen

200/160 kr

Omtale

Kåret til en av årets beste forestillinger av Klassekampen:

«Forestillingen glir framover i rytmene fra språkene hun bruker, og blir nærmest syngende – de minner om «spoken word»-tradisjoner. Forestillingen er også visuelt spennende, med en helt egen energi og formidlingsglede. Temaer som identitet og tilhørighet kjennes viktige, men det blir aldri sentimentalt eller sårt, bare poengtert og drivende..»

Nominert til Kritikerprisen 2020

«Av og til inntreffer det et sånt smått mytisk øyeblikk når noen du aldri har sett før kommer overraskende inn fra sidelinja og byr på noe helt nytt og friskt, just like that. Hvem er hun? Hvor kom hun fra? (...) Ja visst handler det om det forslitte ordet identitet, men i et mye større og mer kollektivt univers enn i vår hjemlige diskurs.»

– Scenekunst.no

 

«Men det som är anslående är hennes textbehandling (...) texten och dess ihållande upprepningar och rytmiseringar är något att nästa stampa takten till, som en form av textlig jazz.» 

– Norsk Shakespearetidsskrift

 

«Under de mange fragmenterte tekstene ligger en sterk trang til formidling, og gjennom det viser forestillingen frem identitet som en kombinasjon av kropp og språk. Jeg fascineres av Maritea Dæhlins sceniske tilstedeværelse og kommunikasjonsevner, og jeg dras inn i forestillingen med hud og hår. (...) Det at språket også er lyd og rytme belyser hva scenetekst kan være. Det er spennende at språket så tydelig gis en fysisk kropp og tilhørighet.»

– Klassekampen

Bilder av Cecilia Monroy Cuevas og Hans Petter Eliassen

MARITEA DÆHLIN

Maritea Dæhlin (f. 1986) jobber og bor i Norge og Mexico. Arbeidet hennes favner både teater, video, stemme, performancekunst og scenetekst. Tematisk er hun interessert i atferdsmønstre, emosjoner, ritualer og møter mellom ulike formspråk. Kunstnerskapet preges av lekne, minimalistiske, ikke-lineære og til tider absurde uttrykk. Dæhlins studier inkluderer en Bachelor i devised teater med digital kunst ved Dartington College of Arts i England (2007–2010) og en to-årig skuespillerutdanning ved Nordic Black Express i Oslo (2005–2007). Arbeidene hennes har blitt vist scener som Black Box teater (Oslo), Kunstbanken – Hedmark Kunstsenter (Hamar), Center for Performance Research (New York), Centro Cultural España (Mexico City), No Nation Gallery (Chicago), Central School of Speech and Drama (London), Defibrillator Gallery (Chicago) og San Agustin Arts Centre (Oaxaca). Maritea er mottaker av Statens arbeidsstipend for yngre/nyetablerte kunstnere (2019 og 2020).

Les mer på mariteadaehlin.com​

Kreditter

Konsept, tekst, regi og utøver: Maritea Dæhlin | Dramaturg: Pia Maria Roll | Kostymer, rekvisitter og produksjonsleder: Ursula Lascurain | Video: Isaac Díaz Valderrama | Lysdesign: Kurt Hermansen | Lydkomposisjon: Felipe Cussen | Prosjektutvikler og visuell rådgiver: Hanne Grieg Hermansen | Outside eye: Gabriela Ottogalli | Produksjonsassistent: Soh Tokunaga | Prosjektutvikler: Deise Nunes | Teknikere (Bergen): Corentin JPM Leven og Truls Hannemyr | Internasjonal distribusjon: Elisabeth Carmen Gmeiner | Co-produsenter: Grenland Friteater og Black Box teater | Forestillingsfoto: Cecilia Monroy Cuevas | Støttet av Kulturrådet, Fond for lyd og bilde, Dramatikkens hus, Norsk skuespillersenter og Fond for utøvende kunstnere

 

bottom of page